قمری: 29 رجب 1438 12:6 - شنبه - 5 اردیبهشت 1396
چهارمین همایش و نشست تخصصی تربیت اسلامی پژوهشكده مجازی تربیت اسلامی بنیان دوشنبه 8 اسفندماه 1390 دانشگاه فردوسی مشهد

جلسه با قرائت آیاتی چند از كلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران شروع گردید، سپس آقای دكتر سید موسوی به عنوان دبیر همایش برنامه های پیش بینی شده بهمراه زمانبندی آنها را اعلام فرموده و به اهداف همایش و دلیل برگزاری آن بطور خلاصه اشاره كردند.

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

در ادامه برنامه، جناب آقای شیرازی ریاست محترم پژوهشكده مجازی تربیت اسلامی بنیان ضمن عرض خیرمقدم و همچنین با گرامیداشت یاد شهیدان عرصه تعلیم و تربیت، به ویژه شهیدان مظلوم رجایی و باهنر مطالبی ارائه فرمودند.

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

سپس سیر گذرایی از روند شكل گیری پژوهشكده را بدین شكل تشریح نمودند:

پژوهشكده تربیت اسلامی از بین شهرهای تهران، قم و مشهد كه در این زمینه كاندیدا بودند، با استعانت از خداوند و الطاف سردار نقدی و دكتر تولایی در آبان ماه 1390 به نام خراسان رضوی كلید خورده است. ایشان در ادامه فرمودند:

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

دوستان حوزه و دانشگاه كه دو بال تیزپرواز این پژوهشكده هستند مبنای حركت آغازین و روند ماموریت و چشم انداز و استراتژی این پژوهشكده را شكل دادند و با همت و نشستهای فراوانی كه در شورای پژوهشی و ستاد اجرایی داشتند سه مركز تحقیقاتی را مصوب كردندكه به شرح زیر می باشند:

1)مركز تحقیقاتی حكمت با محوریت حوزه ها و مدارس علمیه و با مسئولیت حجت الاسلام حاج آقای سرور مسؤول بسیج طلاب استان

2)مركز تحقیقاتی دانش با محوریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان با مسؤولیت جناب آقای دكتر سید موسوی مسؤول حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی

3)مركز تحقیقاتی اندیشه با محوریت تشكل های مردم نهاد و راه اندازی و اجرای كرسیهای آزاد اندیشی با مسؤولیت حجت الاسلام ندایی

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

ایشان همچنین توضیح دادند كه برای هر كدام از این مراكز 4 گروه پیش بینی شده است و پژوهشگران پژوهشكده به عنوان سكانداران حركت پژوهشی و تحقیقاتی در عرصه ی تربیت اسلامی حضور پیدا می كنند و جناب آقای مهندس شهبازی معاون سازمان بسیج علمی،پژوهشی كشور، پس از اولین بازدید عملكرد پژوهشكده را بسیار رضایت بخش اعلام كردند.

ایشان در ادامه صحبتهایشان رویكرد اصلی در سال 90 را شناسایی متخصصین تربیت اسلامی در دو جبهه حوزه و دانشگاه عنوان كردند و افزودند در برنامه سال 91 ما 12 برنامه پیش بینی كرده ایم كه روح كلی و حاكم بر این فعالیت ها به شكل برجسته در سه محور می باشد. به عنوان مثال خدمات مشاوره ای یكی از آنهاست كه این امر به دلیل جایگاه راهنمایی و مشورت و هدایت تخصصی در مكتب و دین مبین اسلام جایگاه ویژه ای دارد، كه اقشار اندیش ورز را سرویس خواهیم داد.

ایشان در ذیل صحبتهایشان به جمله دكتر جلالی مسؤول سازمان بسیج جامعه پزشكی استان در جلسه علمی سپاه اشاره كردند كه ایشان گفته بودند "لطفا جامعه پزشكان را دریابید" و سپس از جناب آقای دكتر موسوی از اعضای محترم جامعه پزشكی تقاضا كردند تا در این رابطه توضیحاتی را ارائه دهند.

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

دكتر موسوی نیز در پاسخ به این قضیه فرمودند:

جامعه پزشكان بیشترین ارتباط تنگاتنگ و رودرو را با كل جامعه ما دارند در نتیجه جایگاه جامعه پزشكی به طور واضح مشخص می شود. اگر انسانها در هر موقعیت و شخصیت و جایگاهی دروغ بگویند، هیچگاه به جامعه پزشكی دروغ نخواهند گفت چون بحث درمان و مداوا در میان است و در بین جوامع مختلف هیچ جامعه ای از این شرایط خاص جامعه پزشكی برخوردار نیست. سخن پزشك هر چند حرف اشتباهی باشد تاثیر خود را خواهد داشت. به عنوان مثال در یك مورد حرف یك پزشك باعث برهم خوردن ازدواج دو جوان كه از مشاوره های قبلی خود به نتایج مثبتی رسیده بودند، شد. ایشان در پایان صحبتهایشان ابراز امیدواری كردند تا همكاری پژوهشكده با جامعه پزشكی بیش از پیش گسترش یابد.

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

آقای شیرازی در ادامه و در پاسخ به فرمایشات دكتر موسوی فرمودند:

جامعه پزشكی یكی از مهمترین گروههای هدف ماست. ما باید بیشترین تعامل را با نخبگان جامعه داشته باشیم زیرا آنها بیشترین تعامل را با جامعه خواهند داشت و این نخبگان عبارتند از: پزشكان، مهندسین، هنرمندان، اساتید، طلاب، فرهنگیان، جامعه محترم زنان و بویژه جامعه ی پویا و پرتلاش و خستگی ناپذیر جوانان و دانشجویان و دانش آموزان می باشند و سطح ارتباطی ما با این قشرها در 3 حوزه ی انفرادی، گروهی و سازمانی خواهد بود.

در حوزه ی انفرادی نكاتی مانند نگرشها، ادراكها و وضعیت انگیزشی افراد مهم و در سرنوشت جامعه تعیین كننده است. در حوزه ی گروهی هنجارهای رسمی و غیر رسمی مدنظر است. زیرا هر فرد تقریبا به سمت گروهی متمایل می شود، جریان شناسی بحث مهم دیگری در این حوزه است. در این زمینه حركتی آغاز شده كه تا 5 یا 6 ماه دیگر اولین اثر با عنوان جریان های سیاسی موجود با نگاه تربیتی به عنوان اولین اثر از این پژوهشكده تقدیم متخصصین حوزه و دانشگاه می شود.

در بحث سازمانی باید اشاره كرد كه سازمانها نسبت به قبل از انقلاب تغییر اساسی داشته اند ولی آیا اندیشه های تربیتی و دینی ما در سازمانها روح حاكم دارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تصویب شد كه در دانشگاهها اندیشه های تربیتی حاكم شود كه این امر به طریق اولی در ادارات باید پایه ریزی گردد. تحول در سازمانها و ادارات نیاز است كه این تحول در مولفه های فرهنگ، ارزشهای حاكم بر آنها، ساختارها و سیاست باید اجرا شود.

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

در ادامه مراسم جناب آقای سالاری ریاست محترم سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) مشهد مقدس پس از عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی و همچنین گرامی داشتن روز تربیت اسلامی فرمودند:

تمامی مناسبتها متولی دارند و امروز (روز تربیت اسلامی)، شاید گرامی داشته نمی شد اگر پژوهشكده تربیت اسلامی پا به عرصه نمی گذاشت. ویژگی تربیت اسلامی الهی بودن، جامعیت، هدایتگری و خردپروری و عقلانی بودن است كه امیدواریم ترویج و توسعه این امر كه به عهده ی پژوهشكده گذاشته شده است به خوبی صورت گیرد.

پس از آن سركار خانم دكتر علم الهدی به ایراد سخن پرداختند و با عرض سلام و تشكر، به خاطر دعوت از ایشان ابراز امیدواری كردند كه با توجه به حضور نخبگان حاضر در جلسه صحبتهایشان بتواند راهگشا و مفید واقع شود. ایشان درادامه فرمودند:

تربیت اسلامی از زبان خانم دكتر علم الهدی

به عنوان یك پروژه مهم و با هماهنگی و مشورت با دست اندركاران و استفاده از محضر حضرت آقا، بحث خانواده را در تعلیم و تربیت مطرح كردیم، تصور ما در ابتدا این نبود كه بحث خانواده در آموزش و پرورش خیلی مهم باشد، بر این اساس مطرح كردیم كه فلسفه آموزش و پرورش چون می خواهد التقاطی نباشد باید متاثر از سازمان آموزشی باشد. بحث تربیت را در ابتدا با طرح 17 سوال شروع كردیم ولی بعد از چند ماهی با حدود 70 سوال مواجه شدیم. این سوال نیز پیش آمد كه آیا می توانیم از قانون اساسی عبور كنیم و آیا می توانیم از قانون اساسی جلوتر برویم. با بررسی آیات و روایات متوجه شدیم كه با هیچ ساختاری نمی شود برنامه تربیت را از دوش خانواده برداشت و نیز در بررسی ها متوجه شدیم كه نقش اصلی متوجه پدر است و در كمك به همسر پدر می تواند تعیین كننده باشد. همچنین پاسخگویی در محضر پروردگار با پدر است. ایشان سپس درباره ی آموزش در فرانسه و كشورهای دیگر مباحثی را مطرح فرمودند.

در ادامه سركار خانم علم الهدی افزودند: آنچه الآن داریم قدمت زیادی ندارد و همه بعد از رنسانس است. در ادامه ایشان اشاراتی به جلد دوم كتاب نظریه اسلامی تعلیم و تربیت دانشگاه امام صادق (ع) داشتند كه بر اساس آن و طبق بررسی های بعمل آمده 3 مسؤول برای تربیت پیدا شده است:

1-دولت اسلامی كه حكومت است.

2-علمای دین

3-والدین و بلكه همه اعضای خانواده

ایشان در خاتمه بحث فرمودند: گسس نسلی با افزایش سن كودك افزایش پیدا می كند، در دوره جوانی گسس نسلی بوجود می آید ولی در سنین دوره های بعد در شخصیت وابستگی های كاملا زیادی بوجود می آید و با افزایش سن چون شرایط مساوی میشود حالا به الگوی پدر نگاه می كند و حتی از او خط می گیرد و سیكل دقیقا معیوب می شود. در خاتمه خانم دكتر به سئوالات و ابهامات حاضرین پاسخگو بودند.

چهارمین نشست تخصصی هم اندیشی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

سرانجام مراسم با تشكر و قدردانی از سركار خانم علم الهدی و همكاری و مساعدت مسؤولین محترم و حضور پرشور نخبگان و مسؤولین قشرهای 8 گانه بسیج و جامعه و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد، با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد (ص)، به اتمام رسید.

دانلود گزارش تصویری چهارمین همایش و نشست تخصصی تربیت اسلامی پژوهشكده مجازی تربیت اسلامی بنیان دوشنبه 8 اسفندماه 1390 دانشگاه فردوسی مشهد :

  چهارمین همایش و نشست تخصصی تربیت اسلامی پژوهشكده مجازی تربیت اسلامی بنیان دوشنبه 8 اسفندماه 1390 دانشگاه فردوسی مشهد


تاریخ آخرین بروز رسانی : شنبه - 11 مهر 1391 ..::.. تعداد بازدید این صفحه : 1712
بازدیدامروز : 294
بازدید دیروز : 567
بازدید کل : 127610